Karl Ove Knausgård – Min kamp. Første bok (2009)

Karl Ove Knausgård – Min kamp 1 – Ble min kamp

Utgivelsesår: 2009
434 sider
ISBN/EAN: 9788249506866
-------------------------

Romanen åpner med en svimlende beskrivelse av døden. Derfra fortelles det om forfatteren Karl Ove Knausgårds kamp for å mestre livet og seg selv og sine egne ambisjoner på skrivingens vegne, i møte med de menneskene han har rundt seg. Min kamp. Første bok utforsker det å vokse opp og være overgitt en verden som ser ut til å være komplett, avsluttet, lukket. Romanen beskriver det unge blikkets varhet og usikkerhet, der det registrerer andre menneskers tilstedeværelse og vurderinger med en åpenhet som er voldsom og nesten selvutslettende i sin konsekvens. I en borende prosa som oppsøker det sårbare, det pinlige og det eksistensielt betydningsbærende, blir dette en dypt personlig roman, selvutprøvende og kontroversiell. Et eksistensielt omdreiningspunkt er farens død, et annet er kanskje hovedpersonens debut som forfatter.

———————————————————————————————————————————————————————————————————

At Karl Ove Knausgård er en selvopptatt fjott er mer eller mindre oppe og vedtat. Når det er sagt: Dette er ikke en ille bok, den er bare grusomt vanskelig å lese. Treig, trøtt og et språk som virkelig får deg noen ganger får meg til å lukke øynene, og prøve og puste. Jeg får nesten litt klaustrofobi av denne boka, og det er både på en positiv og en negativ måte. Den gir meg mye denne boken, og det er litt deilig faktisk å slippe seg selv. og høre om denne «lettere» nevrotiske fyren. Denne boken bekrefter en ting jeg har trodd lenge «Forfattere skriver best når de gir av seg selv» Knausgård gir oss for mye, og lesningen i denne boken blir en kamp. 434 er rett og slett for langt. Den kunne minst vært 100 sider kortere. Så dette henger Kanusgård seg litt i, i sitt eget tau, laget av seg selv. Dette er ikke en dårlig bok som sagt, den er for lang, og litt for dryg og kjedelig. Så skal du lese den? Tja, jeg likte den over midels mye, men det er en bok jeg ikke nødvendigvis anbefaller på det varmeste, den er litt sær, bra jeg er litt sær da…. Så det blir til at jeg leser de neste, og håper litt på at tempoet, og språket blir bedre.

About detharjeglest

Her kunne jeg sikkert ha skrevet mye morsomt, men det er ikke helt meg. Så send en mail vist det er noe du lurer på.

Posted on juli 3, 2011, in 2009, Anmeldelse, År, Biografier og selvbiografier, Land, Norge, Noveller, Sjanger and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

