Natascha Kampusch – 3096 dager (2011)

En dame som sitter fanget, men fanger det min oppmerksomhet?

Cappelen Damm

Oversetter: Elisabeth Beanca Halvorsen
Utgivelsesår: 2011
240 Sider
ISBN/EAN: 9788202346911

——————————————————-

Natascha Kampusch opplevde det verste som kan ramme et barn: Den 2. mars 1998 ble hun bortført på vei til skolen, ti år gammel. Gjerningsmannen, ingeniøren Wolfgang Priklopil, holdt henne fanget i et kjellerhull – i 3096 dager. Den 23. august 2006 klarte hun å flykte ved egen hjelp. Priklopil tok sitt eget liv samme dag. Her snakker Natascha Kampusch for første gang åpent ut om kidnappingen, tiden i fangenskap, sitt forhold til kidnapperen og om hvordan hun klarte å unnslippe helvetet. Dette er historien til en kriger, som holdt ut det ufattelige og som aldri lot seg knekke.

—————————————————————————————————————————————————————————-

Jeg skal si det med en gang: Jeg gruet meg til å lese denne boken. Veldig. Natascha Kampusch sin historie virket litt for grusom, og jeg tenkte «Håper ikke boken går inn i alle detaljer av hva som skjedde!» Det gjør den ikke, og jeg er ekstremt glad for det egentlig, for å høre om «ørten og fnørten» voldtekter hadde blitt litt i det meste laget.  Når det er sagt er det noe som skuffer, det er noe jeg savner. Det handler nok mest om språket, for det litt «trøtt». Det er litt «rett frem, og litt lite dybde». Det plager meg heldigvis veldig lite, men det må nevnes. For historien er ikke bare sterk, den er inspirerende. For hvem er vi som klager over våre trøtte liv, når vi har en slik dame som kan gi oss en så grusom historie? Dette handler om en dame som gir oss noe, hun gir oss et innblikk inn i helvete. Så dette er en sterk bok, som fengsler oss lesere, og gir oss noe. Noe små pirk i språk, og litt  i det som jeg vil kalle «tempo». Jeg anbefaler denne boken på det varmeste, men jeg skal si at jeg ble litt skuffet. Denne boken fikk enormt gode anmeldelser i aviser, og det fortjente den. Det kan hende at det var der problemet lå, i forventningene. Jeg gir den likevel en sterk:

About detharjeglest

Her kunne jeg sikkert ha skrevet mye morsomt, men det er ikke helt meg. Så send en mail vist det er noe du lurer på.

Posted on juli 2, 2011, in 2011, Anmeldelse, År, Østerrike, Biografier og selvbiografier, Land, Sjanger and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

